Google Learn

I ZDNet 08.11.24 skriver Matene Tour om Googles nye KI-verktøy Learn About:

Da jeg jobbet med en mastergrad for ikke lenge siden, oppdaget jeg at en av de største utfordringene var å lære komplekse temaer utenfor komfortsonen. I dag, som teknologijournalist, er det å sette seg inn i ukjente emner en viktig ferdighet i jobben.

Det gjelder flere enn teknologijournalister. Hun bruker det som inngang til et oppslag om den nye programvaren fra Google. Den har potensiale til å forvandle læringsprosessen for studenter, lærere og profesjonelle. Åpningsbildet i Google Learn spør

Hva vil du lære i dag?

Her er eksempler på noen åpningsrunder. Edvard Munch’s Skrik er (som vanlig) brukt som esoterisk emne.

Deretter kan man be maskinen om utdypende forklaringer. Den interaktive KI-modellen er designet som en samtalebasert læringspartner. Den besvarer spørsmål og gir grundige svar. Hvert svar tilpasses den enkeltes kunnskapsnivå. Journalist Tour ba om forklaring på

Hva mener Silvia Federici med ‘feminiseringen av fattigdom’ i teksten Caliban and the Witch?

Svar: I Caliban and the Witch argumenterer Silvia Federici for at overgangen til kapitalismen førte til en feminisering av fattigdom. Det hun mener med dette, er at kvinner ble uforholdsmessig rammet av fattigdom under kapitalismens fremvekst. Dette var ingen tilfeldighet. Federici hevder at det var en bevisst prosess som bidro til kapitalismens utvikling.

Til det ble det ført opp en liste med interaktive elementer for å gå videre inn i stoffet.


Dette er en ny vri på NotebookLM som er et annet og spenstig utdanningsprodukt som bygger på KI fra Google. Det er utviklet i en tradisjon der man finner Wikipedia og Microsofts CD-baserte og multimodale leksikon Encarta. Men nå er stofftilfanget blitt helt enormt og man kan gå i dialog med den KI-baserte undervisningsassistenten.

Det er slike muligheter som ligger til grunn for nyvalgte Donald Trump sin plan for et nasjonalt online universitet i USA. Det skal være åpent og gratis tilgjengelig, – ikke så fjernt fra det norske partiet Høyre sine programformuletinger på to påfølgende årsmøter for åpne universitetsressurser i Norge.  Samtidig kan det synes som om eksisterende amerikanske universiteter går en mer usikker framtid i møte. Vil det samme skje her?

Slike løsninger utfordrer utdanningsparadigmet også i andre land. Den som vil eksperimentere med utviklingsarbeid i høyere utdanning, blir ikke arbeidsledig med det første.

(NB: I skrivende stund er ikke Google Learn tilgjengelig i Norge)