I et nyhetsbrev 04.12.24 skriver Glenda Morgan fra On Edtech om den nylig avholdte Open Educa Berlin 2024. Her er et KI-støttet referat om noen hovedtendenser.
- For det første: Konferanse og utstilling er skalert ned. Alle har dårligere råd.
- Det er et tilsvarende fokus på praktiske aspekter ved mikrosertifiseringer.
Et eksempel var en sesjon om en modenhetsmodell for mikrosertifiseringer, der teknologiske spørsmål som brukerautentisering og overførbarhet ble berørt. Men fortsatt skjer det på et overordnet og abstrakt nivå. Hva er utfordringene i praitisk bruk?
- Autentisering sikrer at brukernes identitet verifiseres på en trygg måte.
- Overførbarhet gjør det mulig for studentene å bruke oppnådde kvalifikasjoner på tvers av institusjoner og profesjoner.
Det gjelder spesielt i desentraliserte og internasjonale utdannings- og arbeidsmarkeder. En mangel er også synlighet, navigasjon og gjenfinning. Institusjonene narkedsfører seg sjøl, ikke åpne studietilbud. Det er også viktig å forenkle påmelding, slik at lærende ikke møter unødvendige barrierer når de ønsker å starte et kurs eller et læringsprogram.
Dette er ikke bare teknologiske problemer, men er knyttet til politiske og strategiske spørsmål. For eksempel kan effektive løsninger kreve samarbeid mellom universiteter, myndigheter og private aktører for å etablere sentraliserte registre eller markedsplasser for mikrosertifiseringer. Men grader og sertifisering er den valuta som institusjobene handler med. De voktes med haukeblikk.
Fremtidige diskusjoner bør gå dypere i på hvordan man kan utforme økosystemer for mikrosertifiseringer. De må balansere teknologisk funksjonalitet med tilgjengelighet for studenter av ulikt slag.