Flere kommentatorer peker på at arbeidet med generell kunstig intelligens har gjort framskritt gjennom 2024. Hva betyr det for jobben til universitetslærerne?
6 intervjuer
Vocareum (av latin vocare påkalle, invitere) er et utdanningsselskap som leverer KI-integrerte lærestøttesystemer, derunder AI Notebook som henter mange design-ideer fra løsningen til Andrew Ng’s DeepLearning.AI i kombinasjon med funksjoner i mer tradisjonelle lærestøttesystemer som Instructure’s Canvas. Den er nettbasert med Jupyter og en “sandkasse” for egen utprøving.
Som del av markedsføringen er det gjort flere intervuer i Vocareums serie «Bringing AI to Your Campus».
Hvert intervju er med en eller to fagpersoner som diskuterer integrasjonen av kunstig intelligens (KI) i høyere utdanning. Det legges vekt på de to ømme tær, – økt studentengasjement og brobygging mellom akademia og industri.
Diskusjonene framhever KIs transformative potensiale, samtidig som man anerkjenner behovet for ansvarlig bruk med fokus på å utvikle studentenes kritiske tenkning. Her er et sammendrag som er laget av Googles NotebookLM.
- KI transformerer utdanningssektoren. Alle seks kildene fremhever den transformative effekten kunstig intelligens (KI) har på utdanning, fra økt studentengasjement til omforming av læreplanutvikling.
- Adam Fein påpeker at KI-verktøy som Packback forbedrer kvaliteten på studentenes bidrag i nettbasert læring.
- Christopher Mah diskuterer bruken av generativ KI i skriveopplæring og understreker behovet for KI-kompetanse for å håndtere bekymringer rundt akademisk integritet og rettferdighet.
- Dr. Carl Boettiger beskriver hvordan KI endrer undervisning i datavitenskap og gir studentene mulighet til å effektivisere koding og utforske nye problemløsningsmetoder.
- Paul Pigram forklarer hvordan KI driver innovasjon innen anvendt vitenskap ved å muliggjøre analyse av komplekse materialdata på nye måter.
- Rob Reed fremhever KIs potensial til å forbedre undervisning ved å gjøre et bredere spekter av ressurser tilgjengelige for lærere.
- Scott Burton og Jay Hathaway diskuterer hvordan KI fremmer dypere læring og former industriens forventninger til kandidater.
- KI-kompetanse er avgjørende. Flere kilder understreker viktigheten av KI-kompetanse for både studenter og lærere.
- Christopher Mah fremhever behovet for at studenter skal forstå, vurdere og bruke KI på en etisk måte.
- Dr. Boettiger argumenterer for å lære studentene å navigere KIs begrensninger og etiske implikasjoner.
- Rob Reed sammenligner KI-kompetanse med å kunne HTML i internettets tidlige dager, og antyder at det blir en grunnleggende ferdighet.
- Universiteter må tilpasse seg. Kildene erkjenner at universiteter må tilpasse seg det raskt skiftende KI-landskapet.
- Adam Fein diskuterer utfordringene med å sikre rettferdig tilgang til KI-verktøy og ressurser.
- Dr. Boettiger fremhever behovet for at institusjonene støtter åpen og bærekraftig KI-integrasjon i utdanningen.
- Paul Pigram oppfordrer universiteter til å forberede studentene på å bli “disruptive tenkere” som kan utfordre status quo ved hjelp av KI.
- Scott Burton og Jay Hathaway oppfordrer universiteter til å revurdere læreplaner og tilpasse programinnholdet til industriens behov i KI-æraen.
- KI gir både muligheter og utfordringer. Kildene anerkjenner at KI både representerer muligheter og utfordringer for utdanning. Selv om KI kan forbedre læring, effektivisere oppgaver og drive innovasjon, reiser det også bekymringer rundt juks, rettferdighet og etiske spørsmål. Kildene oppfordrer til en balansert tilnærming som utnytter KIs potensial, samtidig som begrensningene adresseres og ansvarlig bruk sikres.
Vi spurte også ChatGPT:
What role will university teachers play with the advent of general artificial intelligence?
Her er et svar på norsk, – lett redigert:
-
- Veileder og mentor: Lærere vil fungere som mentor. De bistår studentene med å tolke KI-genererte innsikter, i å anvende kunnskap i praktiske kontekster og navigere i komplekse problemstillinger av praktisk etiske karaktet.
- Utforming av læringsmiljøene: Fokus vil rettes mot personlige og erfaringsbaserte læringsmiljøer. Lærere vil lage scenarier der studentene kan delta i problemløsning, samarbeid og reflekterende praksis støttet av KI-verktøy.
- Kritisk tenkning: Generell kunstig intelligens kan levere informasjon, men undervisere vil spille en avgjørende rolle i å hjelpe studentene med å evaluere KI-resultater kritisk, avdekke skjevheter og stille spørsmål ved premissene.
- Etisk og ansvarlig bruk av KI: Universitetslærere vil veilede studentene i å forstå etiske konsekvenset av KI, inkludert personvern, ansvarlighet og rettferdighet i KI-applikasjoner.
- Kreativitet og innovasjon: Undervisere vil oppmuntre studentene til å gå utover KI-genererte løsninger og fremme original tenkning og innovasjon.
- Emosjonell og sosial utvikling: Lærere vil være sentrale for å støtte studentenes emosjonelle velvære og utvikle mellommenneskelige ferdigheter, områder hvor KI har begrensninger.
- Kontinuerlig faglig utvikling: Undervisere må holde seg oppdatert på fremskritt innen KI og tilpasse undervisningsmetodene sine for å integrere ny teknologi.
- Vurdering og tilbakemelding: Selv om KI kan bistå med vurdering og evaluering, vil menneskelige lærere være avgjørende for å tolke komplekse studentarbeider og gi nyanserte, individuell tilbakemelding.
Selv om generell kunstig intelligens vil håndtere mange tekniske aspekter ved utdanning, vil universitetslærernes rolle dreie seg om menneskesentrerte oppgaver med vekt på kreativitet, etikk og personlig utvikling. Balansen mellom menneskelige og KI-genererte bidrag vil berike utdanningene. Sier denne KI-maskinen. Mon det ..
Denne kommentator er nok mer skeptisk. Det gjelder i mindre grad teknologiutvikling og mer de sosiale og økonomiske forhold som styrer anvendelsene av den.
Fra kaptein til vert.
Mester-svenn-forholdet forvitrer når det KI-genererte digitale læringsmiljøet blir en så sentral kunnskapsbærer. Det skjer under generelle sosio-økonomiske betingelser.
Ha i mente at kunnskapsøkonomien først og fremst er en markedsøkonomi. Den basale logikk er opphopning av rikdom ved den ene pol og en relativ eller absolutt fattigdom i den andre. I nyere amerikansk økonomi har for eksempel digitalisering ført til at tre individer med Elon Musk i spiss disponerer en større del av inntekten enn de fattigste 50% av befolkningen på 336 millioner. Dette er oligarki som vi kjenner det fra Russland og uutviklede stater.
Et annet scenario er derfor mer realistisk med mindre universitetslærerne kjenner sin besøkelsestid. Betydning og anseelse av undervisningsoppgavene vil gradvis svekkes. Lærer er ikke lenger kapteinen på skuta, eller med en mer moderne metafor: flykapteinen. Det blir mer som flyvert og flyvertinne, – nødvendige og viktige i en nødssituasjon, men grunnleggende sett underordnet ansatte i et lavtlønnet service-yrke.
Her er en beslektet betraktning fra teknologi-influenseren Nate B. Jones.
How much agency do I have?
Det er et godt råd å lære seg mye om KI i 2025, og særlig gjennom å ta den i bruk.
I det nære perspektiv (og ikke uten egenreklame) noteres at en invitasjonen til ‘arKItekt’-kurset om generativ KI i og for dosentstigen er blitt det mest leste innlegget på dette nettstedet.
Målgruppe for dette kurset et de 980 1.lektorene i landet. Flere av dem vurderer å søke opprykk til dosent. Tilsvarende gjelder universitets- og høgskole-lektorene (ca 3.600) der kanskje opp mot 1/3 ser i retning av 1.lektor-stillingen. I så fall er målgruppe for kurset drøyt 2.000 kolleger. Med 10 kursdeltakere i 4. kvartal 2024 og det dobbelte i 1. kvartal 2025 har vi nådd ca 1.5 %…