UHR sin nye veileder for opprykk i Dosentstigen offentliggjøres i disse dager. Her er en personlig kommentar til Khrono-oppslag 10.06.2025.
Det eksperimentelle utviklings-arbeidet er viet stor plass og er godt beskrevet. Det er hovedsaken. Men dessverre har UHR og mange gode kolleger skaffet seg et forklarings-problem. Man vil så gjerne beholde forskriften av 2007 med litt F, litt U og litt merittert underviser.
Forholdstallet mellom professor- og dosentstigen har gått fra vondt til værre de siste 20 år. Det står 8:1 i favør av professorveien, – og 5000 mot de 200 dosentene i toppstilling . Ny aldersgrense på 72 år har kun gitt en kortsiktig utsettelse før de siste går inn i solnedgangen.
Det ville gitt mer mening å slå sammen stigene og kreve Ph.D. eller bredspektret FoU av “samme omfang”. Men UHR sin oppskrift (og ulydighetssignal) for nesten-Ph.D. med diffuse B-krav forblir trøsteløsning. De er del av etteraksten fra da høgskolene ville til sæters for å bli universitet.
Kaninhullet
Men dette fjerner ikke det virkelige kaninhullet: At produksjon og reproduksjon av akademisk tekst ikke lenger er adelsmerke.
Redaktør Kjetil A. Brottveit tenker ikke på det når han reduserer trusselen mot akademia til budsjettinnstramming og Trumpisme (leder, Forskerforum i juni 2025). KI er det tredje hodet på trollet, men også IT generelt.
Dette var tydelig nok for 30 år siden, men den kverna maler langsomt. Ved å legge tyngden på tekstliggjøring, – ikke funn -, og samtidig snakke ned erfaring, operativ ferdighet og den praktiske gjennomføringsevne, har universitetene bidratt til et tekstliggjort (tingliggjort) kunnskapsbegrep, – en reifikasjon.
Det sprang fra den tid da det var naturlig at 1 av 20 studerte, og ikke som nå med 1 av 2. Så kom de tekstproduserende maskinene som henter næring fra alt som legges på nett…
Det kommer særlig til uttrykk i tellekantene og artikkel-møllene. De som forbereder opprykkssøknad sier: Jeg har skrevet en artikkel. Nå jobber jeg med neste.. ,- ikke hva de har oppdaget eller laget. KI skriver førsteutkast til hva det skal være på minutter, og kan bistå med finpuss av det språklige. Med dagens teknologi, gratis tilgjengelig eller på sterkt fallende priskurve, kan f.eks. en ambisiøs forfatter dytte formuleringene i Call for Papers inn i ledeteksten (prompt) med noen presiserende stikkord og kanskje et avsnitt om metodetriangulering. En agentisk KI-maskin bruker 15-45 minutter på artikkelforslaget i litt stivt IMRaD-format – Introduksjon, Metode, Resultat & Diskusjon. Det må språkpusses, selvsagt, men jobben er gjort på en dag.
Vekten må nå legges over mot de vitenskapelige funn, – ikke den skriftlige innpakningen. IMRaD minus IMaD. Legg anonymiserte data i åpent arkiv for andres etterbruk.
Sammenbruddet for hjemmeeksamen viser også at skriftlig reproduksjon i trang sjanger er blitt substitutt for kunnskap og ferdighet. Det trengs ny praksis og nye begrep som hviler på eksperimentelle utviklingsarbeider. Og forskningsfunn? Ja, – selvsagt det også. Her er det forøvrig også en voksende interesse for faglig forfatterskap: At forskningsartikkelen skal skrives godt. Det samme gjelder de digitale læreverkene.
Læringsressurser og læringsdesign står i gjensidige forhold til hverandre. Når det første endres på omfattende vis og ikke det siste, forvitrer UH-systemet. Det er formålstjenlig å koble en karrierestige til systematisk kvalitetsheving av læring gjennom vitenskapelig utviklingsarbeid. Det kan skje som institusjonelt forankret og løpende praksis. Preses i Vitenskapsakademiet sier (Forskerforum, juni 25) at akademia må vende seg mer mot andre grupper enn politikere og industriledere, og snakke til dem om en sterkere utdanningssektor. Akkurat!
Videreføre 2007-forskriften?
Ut over felleskravene er dette de overordna formuleringene som gjelder opprykk i dosentstigen:
Eksperimentelt utviklingsarbeid må være terskelkrav (minimumskrav) for opprykk i dosentstigen. Det skal ikke erstattes av forskningsartikler, slik UHR har åpnet for. De kan heller legges på toppen for den som sier ja takk, begge deler. Alternativt: Vurderes til Ph.D.