En artikkel i Fortune 03.06.25 forteller om økende kjedsomhet i KI-jobbene.
Motivasjonsnedgangen skyldes hvordan kunstig intelligens får arbeidstakere til å føle seg frakoblet arbeidsoppgavene. Når ansatte opplevde at de ikke hadde fullt eierskap til resultatet, svekket det deres tilknytning til arbeidet.
Amerikanske bedrifter er entusiastiske tilhengere av å bruke KI. Men de strever med å finne ut hvordan de skal trene ansatte, og skape arbeidsflyt. Mens selskaper kappløper om å vinne produktivitetsspillet, kommer advarsel om følelsesmessige effekter som kan skape problemer.
Det hør forstås på «systemnivå». Vi er i en periode som kan sammenliknes med mekaniseringen av jordbruket og automatisering av industrien.
- Fra 4 av 5 sysselsatt i primærnæringene på 1800-tallet, er det nå 4 av 100.
- Industriell produksjon hadde en topp på 4 av 10, men nærmer seg også 4 av 100. Jobbene der går i økende grad til ingeniører.
- Det er altså over 90% som arbeider i tertiærnæringer, – service, helse, administrasjon og utdanning. Det er her KI i særlig grad virker inn på sysselsetting og utforming av jobbene.
Det er ikke slik at maskinene tenker for oss. Det er heller at symbolske systemer automatiseres eller utformes for mer effektiv drift. Samlebetegnelsen for det er teknikk hvis formål er å redusere all unødig omvei, ekstra håndtering, nøling og ettertanke; alt med tanke på å skape uhindret prosessflyt. Da blir arbeidskraften underlagt effektivitetskravet. Den blir som et vedheng til det tekniske artefakt, dvs til (data)maskinen. Eksempler fra hverdagen er de automatiserte telefonsvarer, 4-dobling av varslingssystemene i bilen (før den kjører 100% autonomt), butikker uten betjening, sykehusenes pakkeløp osv. I arbeidslivet blir alle språklige prosesser kandidater for hel- og halvautomatisering. Det vil prege utdanningssystemene.
Her er forskernes to sentrale forslag:
- Blande bidrag fra KI og mennesker. Bruk f.eks. KI til å skrive utkast og disposisjon som så blir redigert for hånd. KI-arbeid må være avgrenset og transparent. Teknologien skal være som en assistent, ikke en erstatning.
- Gi KI-opplæring slik at arbeidstaker kan bruke teknologien på bevisst og reflektert måte.
Der har vi vært før..