Her er utdrag fea egenreklamen for Alphabets NotebookLM som har flere gode funksjoner av nytte for studenter og i arbeidet med faglig opprykk:
Pugging. Last opp opptak av forelesninger, kapitler fra lærebøker og forskningsartikler Be NotebookLM om å forklare komplekse konsepter på en enkel måte, gi eksempler fra den virkelige verden og hjelpe deg med å forstå emnet bedre. Lær raskere og bedre.
Organiser ideene dine. Last opp kildematerialet ditt, og la NotebookLM lage et utkast til en presentasjon med viktige punkter og understøttende bevis. Føl deg selvsikker når du holder presentasjoner.
Kom på nye ideer. Last opp notater fra idémyldringer, markedsundersøkelser og undersøkelser av konkurrenter. Be NotebookLM om å finne trender, komme med ideer til nye produkter og se skjulte muligheter. Slipp kreativiteten løs.
Hvordan kunme undervisningsdesign være hvis alle studenter brukte slike KI-løsninger?
Her er en (kondensert) kommentar fra universitetslektor Viggo Gabrielsen (NTNU) til innlegg i Khrono 226.06.25 der han reflekterer over egen utdanning fra 1980-tallet, hvor fleksibel kombinasjon av kveldskurs og korrespondanse ved NKI gjorde det mulig å oppnå ingeniørutdanning.
Han opplevde undervisningen ved datidas NTH som rigid, med krav om fysisk tilstedeværelse som gikk ut over både resultater og livskvalitet.
Erfaringene har preget forfatterens egen undervisningspraksis, hvor fleksibilitet og hybride former dominerer. Studentene rapporterer høy tilfredshet og god læringsutbytte, og de anvender kunnskapen fra studiene i sine nåværende jobber.
Gabrielsen fremhever hvordan nettstudier i dag tilbyr læringsmuligheter som var utenkelige tidligere, og peker på den samfunnsmessige gevinsten ved mer digital og effektiv undervisning, særlig i lys av politiske krav om kutt i bevilgninger, demografisk endring og økende automatisering av akademiske funksjoner.
Det er ikke slik at studentene mine ikke skal få lov til å oppholde seg på campus. Når vi etter hvert kommer tilbake til normale tider, ønsker jeg at de som vil kan møtes på campus for å jobbe med studiene og for eksempel arbeide med prosjekt. Men selve forelesningene mine, mener jeg studentene har mye å tjene på at avvikles nettbasert. [Khrono 05.12.2020]
I samme Khrono-oppslag viser tidligere prorektor Marit Reitan til at studentene ønsker fysisk undervisning. Men 4-5 år seinere er fleksible løsninger mer i skuddet som i et oppslag med rektor for Kristiania Trine J. Meza.
Problemstillingen er altså ikke bare skjerm vs auditorium, men gjelder samspill mellom ulike måter å lære på, slik Borg Pedersen peker på. Samtidig utfordrer generativ KI nå de tilvante forestillinger om det å lære seg å reprodusere kunnskapsbærende tekster med lærer som formidler.