Medlemskap og årskontingent

Mange institusjoner har online betalingsløsninger (nettbutikk). Det er flere kommersielle leverandører som tar betalt pr mnd og transaksjon. Dette må gjennomtenkes med tanke på sikkerhet og driftsstøtte før det legges mye arbeid i en løsning. Her er noen innspill i form av fire kommenterte skjermbilder:

Her er noen tips fra ChatGPT:

1. Installer et medlemskaps-plugin: Det finnes mange tilgjengelig for WordPress som kan hjelpe deg med å administrere medlemskap på nettstedet ditt. Noen populære alternativer inkluderer MemberPress, Paid Memberships Pro og Restrict Content Pro. Velg en som passer til organisasjonens behov og installer den på WordPress-nettstedet ditt.
  2. Sett opp medlemskaps-nivåer: Når du har installert medlemskapspluginet, opprett medlemskapsnivåer som vil bestemme tilgang og privilegier som medlemmer vil ha på nettstedet ditt. For eksempel kan du opprette et grunnleggende medlemskapsnivå som gir tilgang til en begrenset mengde sider og et premium medlemskapsnivå som gir tilgang til flere sider og eksklusivt innhold
  3. Opprett en registreringsside: For å tillate brukere å registrere seg for medlemskap, opprett en registreringsside. Medlemskapspluginet du installerte, skal ha en funksjon som lar deg opprette en tilpasset registreringsside. Denne siden bør inneholde et skjema som samler inn brukerinformasjon, som navn, e-postadresse og betalingsdetaljer.
  4. Sett opp betalings-gateway: For å godta betalinger for medlemskap, integrer en betalingsgateway med medlemskapspluginet. Noen populære betalingsgatewayer inkluderer PayPal, Stripe og Authorize.net. Følg instruksjonene som er gitt av betalingsgatewayen du har valgt for å sette den opp på nettstedet ditt.
  5. Konfigurer tilgangskontroller: Når brukere har registrert seg for medlemskap og gjort en betaling, konfigurer tilgangskontroller for å begrense eller tillate tilgang til bestemte sider eller innhold. Medlemskapspluginet du installerte, skal ha en funksjon som lar deg sette opp tilgangskontroller. For eksempel kan du sette opp en regel som bare gir tilgang til visse sider eller innhold til premiummedlemmer.
  6. Test systemet: Før du lanserer medlemskapsprogrammet, test systemet for å forsikre deg om at alt fungerer riktig. Opprett testkontoer og prøv å registrere deg for medlemskap for å se om registrerings- og betalingsprosessen er jevn. Prøv også å få tilgang til sider og innhold for å sikre at tilgangskontroller fungerer riktig.