Kunnskapsdepartementet har fastlagt ny forskrift for ansettelse og opprykk i UH-sektoren:
-
- Se HK-dir sin samleside for veiledninger.
- Veileder til paragraf 3 nedenfor kommer 2025 [HTML]
- Vurdering av pressemelding.
- Se HK-dir sin samleside for veiledninger.
I dosentstigen skal det legges vekt på praksiserfaring og (vesentlige) bidrag til faglig utviklingsarbeid, mens krav til forskning på nivå med Ph.D. er tatt ut.
- Den nye forskriften gjelder for stillinger som er utlyst fom 1. august 2024.
- Det er en overgangsordning der man kan be om å vurderes etter tidligere forskrift til og med 31.07.2025.
- Det kan gis opprykk til 1. amanuensis fra lektor-stilling etter gamle regler ut 2027 og institusjonene kan gjøre lokale tilpasninger.
Bestemmelsene i 3-4 og 3-5 er minstekrav (terskelkrav), jfr. 3-10:
Det er altså institusjonene selv som fastsetter kritetier, men slik at de fortsatt tilfredsstiller minstekravene i paragraf 3 som er gjengitt over.
Faglig utviklingsarbeid skal være i samsvar med inter/nasjonale standarder. Internasjonalt gjelder dette særlig OECD’s Frascati-manual.
Manualen er viktig fordi den klargjør hva som må tilfredsstilles for at det faglige utviklingsarbeidet kan kalles vitenskapelig. Vi får med det et mulig skille mellom vitenskapelig og ikke-vitenskapelig faglig utviklingsarbeid
Terskelkrav i dosentstigen er undervisningserfaring og bidrag til faglig utviklingsarbeid på høyt nivå.
Kriteriene sies også å skulle være på overordnet nivå. Den vanlige måten å håndtere slike nivåbeskrivelse er gjennom klassifikasjonsteoriens lære om forholdet mellom term og begrep. Termen er begrepets navn. En overordnet term (Broader Term) er da navnet på et mer allment begrep som dekker flere underordnede begreper og deres termer. De underordnede termene er presiseringer av den overordnede. Således kan vi ha hierarkiet
- Utviklingsarbeid
- Fagllg utviklingsarbeid
- Vitenskapelig faglig utviklingsarbeid (=eksperimentelt)
- Fagllg utviklingsarbeid
Her er utviklingsarbeid den overordnede term og på overordnet nivå. Men nivå har også en helt annen betydning. Det høye nivå er vanskeligere, mer krevende, mer verdifullt osv. Når et faglig utviklingsarbeid skal være på høyt eller høyeste nivå, menes som regel det motsatte av det mest allmenne – les: alminnelige – nivå. Da representerer vitenskapelig faglig utviklingsarbeid en delmengde av alle utviklingsarbeider og slik at det stilles spesielt strenge krav til dem.
- Kriteriene er allment formulert, – omtalt som overordnet nivå.
- De skal likevel være på høyt/høyeste kvalitets-nivå, som ikke er overordnet, men spisset og klassifikatorisk en delmengde, dvs underordnet.
- Dette siste nivåkravet må være nasjonalt eller internasjonalt standardisert.
Det er her mer hensiktsmessig å arbeide med minstekrav (terskelkrav) på høyt/høyeste nivå og eventuelle institusjonelle tilleggskrav.
Noter samtidig at institusjonene selv skal fastsette nærmere krav til den utdanningsfaglige kompetansen.. tilpasset hver stillingskategori. For stillingene førstelektor, dosent, førsteamanuensis og professor skal det minimum kreves formell opplæring, kvalitetsutvikling i egen undervisning, veiledning, og vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet. .. Med utdanningsfaglig kompetanse menes pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. NB: Dette ligner i stort på kravene for å bli merittert underviser.
- Engelsk skal ikke fortrenge norsk som arbeidsspråket i akademia. Her skjerpes kravene.
Se også
- Khrono 26.06.24 på grunnlag av pressemelding.
- Stortingsvedtaket 04.06.24.
- Forslaget fra HK-dir
- Alle høringssvarene.
- Fra Dosentforeningen – PDF
- Kortfattet: Nye karrierestiger.
- Tore Rokkan: Sammenfatning av medlems-enquete.
- Helge Høivik: Utviklingsarbeid.
- Lovdata:
- Universitets- og høgskolerådet sine gamle veiledninger: