Her har vi samlet referanser til åpent tilgjengelig materiale av relevans for kvalifisering til førstelektor og dosent.
Ut over felleskravene er dette de overordna formuleringene som gjelder opprykk i dosentstigen:
Utviklingsarbeid er terskelkrav (minimumskrav). Det kan ikke erstattes av forskningsartikler. Men de siste kan toppe arbeidene som legges fram. Eksperimentelt utviklingsarbeid er vitenskapelig virksomhet når det tilfredsstiller bestemte krav som beskrevet i Frascati-manualen (se øverst).
For opprykk i dosentstigen gjelder bestemmelsene i Universitets- og høgskoleloven § 3-4 og § 3-5 som minstekrav (terskelkrav), jfr. § 3-10:
Det er altså institusjonene selv som fastsetter kriterier innen de føringene som er gitt i lov og forskrift, og slik at de fortsatt tilfredsstiller minstekravene i § 3.
- Lovdata:
Faglig utviklingsarbeid skal være i samsvar med nasjonale og internasjonale standarder. Internasjonalt gjelder dette særlig OECD’s Frascati-manual.
Manualen er viktig fordi den klargjør hva som må tilfredsstilles for at det faglige utviklingsarbeidet kan kalles vitenskapelig. Vi får med det et mulig skille mellom vitenskapelig og ikke-vitenskapelig faglig utviklingsarbeid
Terskelkrav i dosentstigen er undervisningserfaring og bidrag til faglig utviklingsarbeid på høyt nivå.
Kriteriene sies også å skulle være på overordnet nivå. Den vanlige måten å håndtere slike nivåbeskrivelse er gjennom klassifikasjonsteoriens lære om forholdet mellom term og begrep. Termen er begrepets navn. En overordnet term (Broader Term) er da navnet på et mer allment begrep som dekker flere underordnede begreper og deres termer. De underordnede termene er presiseringer av den overordnede. Således kan vi ha hierarkiet
- Utviklingsarbeid
- Fagllg utviklingsarbeid
- Vitenskapelig faglig utviklingsarbeid (=eksperimentelt)
- Fagllg utviklingsarbeid
Her er utviklingsarbeid den overordnede term og på overordnet nivå. Men nivå har også en annen betydning. Det høye nivå er vanskeligere, mer krevende, mer verdifullt osv. Når et faglig utviklingsarbeid skal være på høyt eller høyeste nivå, menes som regel det motsatte av det mest allmenne – les: alminnelige – nivå. Da representerer vitenskapelig faglig utviklingsarbeid en underkategori av alle utviklingsarbeider og slik at det stilles spesielt strenge krav til dem.
Det er her kanskje mer hensiktsmessig å arbeide med minstekrav (terskelkrav) på høyt/høyeste nivå og eventuelle institusjonelle tilleggskrav.
Noter samtidig at institusjonene selv skal fastsette nærmere krav til den utdanningsfaglige kompetansen.. tilpasset hver stillingskategori. For stillingene førstelektor, dosent, førsteamanuensis og professor skal det minimum kreves formell opplæring, kvalitetsutvikling i egen undervisning, veiledning, og vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet. .. Med utdanningsfaglig kompetanse menes pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå.
NB: Dette ligner i stort på kravene for å bli merittert underviser. [HTML]
- Engelsk skal ikke fortrenge norsk som arbeidsspråket i akademia. Her skjerpes kravene.
Se også
- Khrono 26.06.24 på grunnlag av pressemelding.
- Stortingsvedtaket 04.06.24.
Forslaget fra HK-dir
- Alle høringssvarene.
- Fra Dosentforeningen – PDF
- Kortfattet: Nye karrierestiger.
- Tore Rokkan: Sammenfatning av medlems-enquete.
- Helge Høivik: Utviklingsarbeid.
- Universitets- og høgskolerådet sine gamle veiledninger:
Bøker og kompendier.
Stig Eriksen, Katja Hakel og Yngve Troye Nordkvelle: Kvalifisering til førstelektor – en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene. INN – Høgskolen i innlandet. Oppdragsrapport 14 – 2023. 70 s. ISBN digital utgave: 978-82-8380-411-9 [PDF]
Carl Christian Bachke og Mads Hermansen (red.): Å satse på dosenter. Et utviklingsarbeid. Cappelen Damm. Oslo 2022. 323 s. Open Access i flere formater.
Gerd Bjørke, Harald Jarning og Olav Eikeland (red.): Ny praksis – ny kunnskap: Om utviklingsarbeid som sjanger. ABM Media. Oslo 2013. 431 s. [HTML]
Anne Lyberg og Betty-Ann Solvoll: PEKH – Pedagogisk kompetansehevingsprogram. Pekefinger eller retningsviser mot førstelektorkompetanse. Rapport 3, 2005. Tønsberg. Høgskolen i Vestfold, 2005. 25 s. [PDF]
Bjarnø, Vibeke og Helge Høivik: Digitale mapper som læringsarena for førstelektorkvalifisering i Allern og Engelsen: Mapper i digitale læringskontekstar – erfaringar og perspektiv frå høgre utdanning. Noregsuniversitetets skriftserie nr. 2/2008. s. 89-102 [PDF]
Andre utredninger og rapporter
- UHR: Veiledning om vurdering av kompetanse ved søknad om ansettelse og opprykk til førstelektor og dosent (utkast 07.04.25) [PDF]
- Forskrift til universitets- og høgskoleloven 01.08.2024. [HTML]
- Forslag til forskrift om undervisnings- og forskerstillinger og rekrutteringsstillinger. [HTML
- Fram til 01.08.2025 se spesielt
- §13-2 i Kapittel 13. Ikrafttredelse, overgangsregler og endringer i andre forskrifter
- Forskrift 9. februar 2006 nr. 129 om ansettelse og opprykk i undervisning- og forskerstillinger
- UHR: Veiledende retningslinjer, førstelektor 2006 [PDF]
- UHR: Veiledning for deg som søker opprykk til førstelektor 2007 [PDF]
- UHR: Veiledende retningslinjer, dosent 2007 [PDF]
- Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet:
- Handlingsplan for norsk fagspråk i akademia. 2023 [HTML]
- Kunnskapsdepartementet:
- Meld. St. 14 (2022-2023) Utsyn over kompetansebehovet i Norge [HTML]
- NOKUT
- Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. [HTML]
- OECD