Forskning som mantra

ChatGPT, – forklar hvordan ordet forskning noen ganger er blitt et mantra og en formalisme uten dypere innhold! Ordet forskning kan i enkelte sammenhenger oppfattes som et mantra eller en formalisme når det benyttes ukritisk eller instrumentelt, uten tilstrekkelig refleksjon over hva forskningsaktiviteten faktisk innebærer. Denne utviklingen kan forklares ut fra flere perspektiver. Ill.: Khrono Read More …

Utviklingsarbeid i masteroppgave

Grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet hsr utviklet en ny vri på masteroppgaven. Hør podcast (nederst) fra Nokut. Den entreprenørielle masteroppgaven går ut på å utvikle et nytt didaktisk produkt som 50% av masteren. Fra egenomtalen: Trenger egentlig masteroppgaven være et langt, skriftlig arbeid? I denne episoden forteller Tuva Bjørkvold fra OsloMet om en alternativ tilnærming de har Read More …

10 Q-tips & universitetskrise

Generativ KI blir nå supplert med funksjonskall og grensesnitt som gir bedre struktur til brukernes arbeid. Google’s NotebookLM var et vellykket framstøt, og har inspirert nye varianter som Gemini 2.0 og OpenAI’s Canvas for ChatGPT 4.0. Men hvordan bruke det personlig og institusjonelt? Gemini 2.0 Googles Gemini versjon 2 er multimodal og har en funksjonsmodul Read More …

Kunstig intelligens blir allemannseie

Nær halvparten av bloggpostene på Dosentforeningens nettsider har Digital dosent som emneknagg. Mange av dem tar opp generativ kunstig intelligens. Det er ikke tilfeldig. KI er ikke lenger bare for de spesielt interesserte. Mer enn det: Som en teksttung aktivitet blir høyere utdanning sterkere preget av tekstteknologiene enn mange andre bransjer. Klassifikasjon og gruppering (clustring) Read More …

Observasjon fra Open Educa Berlin

  I et nyhetsbrev 04.12.24 skriver Glenda Morgan fra On Edtech om den nylig avholdte Open Educa Berlin 2024. Her er et KI-støttet referat om noen hovedtendenser. For det første: Konferanse og utstilling er skalert ned. Alle har dårligere råd. Det er et tilsvarende fokus på praktiske aspekter ved mikrosertifiseringer. Et eksempel var en sesjon om Read More …

Evig eies kun det teipte

Det er forelesningen som definerer universitetet, – godt fulgt av forskningsartikkelen. Men fremst står undervisningen for den gir inntektene. Der hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett.  Administrasjon og ledelse søker kontroll og styring med dette. Dagens generative KI, og i større grad morgendagens, utfordrer forelesnings-regimet. Den spiser seg innover i den akademiske kroppen Read More …

Helseskadelig IT

Royce Branning har en nyttig kommentar i Fortune 28.11.24. Han sammenlikner farene ved sosiale medier som helseskadelig røyking. Det peker også fram mot en løsning. Han skriver at amerikanere bruker mer enn fire timer daglig på smarttelefonene sine – og mer enn halvparten sier de er avhengige av enheten. I mai 2023 advarte den amerikanske Read More …

Tenkende maskiner?

I lyriske vendinger skriver den kinesiske forskergruppa Qwen om sitt arbeid med resonnerende kunstig intelligens: Hva vil det si å tenke, å stille spørsmål, å forstå? Dette er dypet som QwQ (Qwen with Question) beveger seg ut på. Som en evig student av visdom nærmer det seg ethvert problem – enten det handler om matematikk, Read More …

KI-podcast om digitalt Norge

OsloMet inviterer til interessant seminar 5. desember 2024. Her har vi klippet og limt teksten i programmet for videre ekspansjon via ChatGPT, som i liten grad er trent opp på tekster om de siste månedenes KI-utvikling.  NotebookLM sammenfatter teksten slik (her oversatt til norsk): Dokumentet presenterer en samling essays som utforsker digitaliseringens mangesidige innvirkning på Read More …