Utvikle IT-forståelse i lærerutdanning

Her er fem forslag til hvordan lærerutdanninger kan utvikle undervisningsopplegg som ruster framtidige lærere til å sikre forsvarlig bruk av digitale løsninger i skolen: Utvikle tverrfaglige emner om digital dømmekraft og etikk: Lærerutdanning bør ha obligatoriske moduler som kombinerer pedagogikk, teknologi og etikk. Her skal studentene arbeide med praktiske dilemmaer knyttet til personvern, skjermtid, algoritmisk Read More …

Trykt er trygt? Publiseringsseminar 26.09

>> Med forbehold om justeringer << ArKItekt 1&2 inngår i en kursserie som organiseres av Dosentforeningen. Den tar for seg KI og kvalifiserende eksperimentelt utviklingsarbeid i høyere utdanning. BoldBooks Norge (etbl. 2017) er en digital plattform for forfattere som ønsker å publisere egne lærebøker og digitale læreverk m.v. I forbindelse mef arKItekt 2-kurset organiserer BoldBooks Read More …

Terskelkrav og bredde.

I «Vurdering av forskere i akademia» (Khrono 15. mai 2025 og her med KI-inspirert illustrasjon derfra)  argumenterer forfatterne Finn-Eirik Johansen, Vidar Røeggen og Ragnar Lie for at kvantitative mål som antall publikasjoner ikke er tilstrekkelige for å vurdere forskeres kvalitet. Det har skjedd en tingliggjøring (reifikasjon – SNL) som i denne prosessen: FoU-grupper omtales som Read More …

KI, veiledning og forfatterskap

Det er velkjente samspill når en partner i en samarbeidsrelasjon har mer kunnskap og erfaring enn den andre. Det kan føre til formell eller uformell veiledning, arbeidskontroll, betalt eller ubetalt konsultasjon osv. Eksempler kan være veiledning av studenter, kollegaveiledning, forlagsredaktørens samspill med forfatter osv. Dette kan forandres når en eller begge parter bruker generativ kunstig Read More …

Utdatert eksamen

I kronikken Eksamen er elendig! (VG 12. mai 2025) argumenterer Martine Løkken Svendsen og Bjørn-Egil Tørrisen fra Elevorganisasjonen for at dagens eksamenssystem er utdatert og ineffektivt. De peker på at eksamen i sin nåværende form ikke reflekterer moderne læringsbehov og samfunnsutviklingen, spesielt med tanke på teknologiens rolle i utdanning og arbeidsliv: Utdaterte vurderingsformer: Eksamen tester Read More …

Akademiske utfordringer

Multimodal (multimedial) generativ kunstig intelligens er bygd rundt representasjon av mening som KI-maskinen selv ikke opplever eller forstår. Disse kunnskapsbærende representasjonene fanges (fra «alt» på Internett som bl.a.  åpne vitenskapelige artikler og åpne læringsressurser), bearbeides og presenteres på tvers av notasjon som alfabetisk skrift, audio/video og stillbilder. Akademisk undervisning er basert på disse formatene og Read More …

Dosentforeningens nettsider

Dosentforeningens nettsted på https://www.dosentforeningen.no/ har vært i drift i 2 år. Det har 75 faste sider med relativt stabil informasjon og nær 130 blogg-innlegg som er klassifisert på 10 emneknagger Digital dosent, Eksamen & karakter, Foreningsliv, Institusjonsnivået, Pedagogikk, Professorstigen, Stillingskriterier, Teori & praksis, Utviklingsarbeid og Veiledning. Nettstedet har jevnlig besøk av mellom 30 og 70 Read More …

3 bærebjelker

Lag en ideskisse for et nytt design av høyere utdanning med tre bærebjelker, – et kuratert digitalt kursarkiv for selvstudier, et arbeidslivsbasert og veiledet praktikum og en integrert sertifiseringsprosess med omfattende studentbidrag over tid som gjenspeiler og bygger ut kursarkivet med studentbidrag i samspill med praksisfeltets behov. For å imøtekomme samfunnets behov for fleksibel, praksisrelevant Read More …

KollektIvforfattere (AI, I)

Debattinnlegg. I et KI-mettet samfunn blir skriving transformert fra en individuell kognitiv-materialistisk  (og forhåpentligvis individuert) handling til en distribuert, samarbeidende og dynamisk prosess. Forfatterskapet omdefineres med nye spørsmål om kreativitet, originalitet, eierskap og autoritet. Fra individuell autor til nettverksforfatter Forfatterskap beveger seg ut over den ensomme forfatterrollen og blir en nettverksaktivitet der KI, menneskelige samarbeidspartnere Read More …