Høstbrev til medlemmer i Dosentforeningen, september

Dosentforeningen er en interesseorganisasjon for førstelektorer og dosenter, stiftet i 2023 ved Universitetet i Agder. Vi gjennomførte et nettbasert årsmøte i mai 2024. Foreningen drives digitalt, med et styre og en liten redaksjon som oppdaterer nettsiden vår, https://www.dosentforeningen.no I august hadde vi over 1600 besøkende som leste i gjennomsnitt tre sider hver. Bloggposter: 8

Variert UH-landskap

Under Arendalsuka var budskapet fra forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoels tydelig nok (som referert i Forskerfourum 29.08.24): Universitetene må tilpasse seg en ny økonomisk virkelighet der bevilgningene stabiliseres på 2019-nivå, selv om antall studenter og ansatte har økt siden da. Det må bli tydeligere arbeidsdeling mellom universitetene. De eldre forskningstunge universitetene skal prioriteres for Read More …

Utviklingsarbeid som kritisk undersøkelse

Her er en tekstskisse for å demonstrere et mulig overlapp mellom eksperimentelt utviklingsarbeid og anvendt forskning. En hovedhensikt med høyere utdanning er å lære studentene ferdigheten som ligger i å gjennomføre den kritiske undersøkelse, Filosofen og pedagogen John Dewey omtalte det som den aktive, vedvarende og nøye vurderingen av enhver tro eller antatt form for Read More …

Delvis spesifisert oppskrift

I en artikkelen i Harvard Business Review 29.08.2024 skriver Martin Reeves, Jack Fuller og Adam Job om en ny tilnærming til kunnskapsdeling i organisasjoner. Oppmerksomheten rettes mot evolvable scripts (utviklingsbare oppskrifter). Tradisjonelle metoder for kunnskapsdeling, som bruksanvisninger og opplæring, har betydelige ulemper. De kan være for .. Omfattende. Det hindrer tilegnelsen. Detaljerte, Det reduserer muligheten Read More …

Kunnskapsbasert på individnivå

I et debattinnlegg i Khrono  30.08.24 diskuterer Bjørn Smestad viktigheten av erfaring i lærerutdanning. Han tar utgangspunkt i en kommentar fra Nils Forren, som mener at lærerutdannere bør ha egen erfaring fra å undervise i skolen. Smestad er enig i at erfaring er viktig, men advarer mot å vektlegge egne erfaringer som den eneste eller Read More …

Pedagogisk metastudie

Vi ba Gemini om et sammendrag av artikkelen The educational development … Det er en metastudie over nær 100 artikler, – 8 litteraturoversikter, 74 empiriske studier og 4 doktorgrader fra perioden 2000-2022. Artikkelen tar for seg pedagogisk utvikling for universitetslærere. Den undersøker hvordan dette begrepet defineres, hva målet er med slik utvikling, og hvilke faktorer som Read More …

Krise i utdanningssystemet.

I det elevene begynner på nytt skoleår, er lærerne deres allerede demoralisert og utmattet. skriver Wall Street Journal 26.08.2024. Atferdsproblemer, mobiltelefoner i klasserommet, anemisk lønn og kunstig intelligens-juks har sin pris og følger nå de vanskelige pandemi-åra. Andelen lærere som sier at stresset og skuffelsen ved jobben er “verdt det” har falt til 42 % Read More …