I et digitalt arbeidsmiljø finnes faginnhold, programvarer og teknisk utstyr for å utføre arbeidsoppgaver og kommunisere med andre om dem. I utdanningssammenheng vil vi her fokusere på den tekstlige dimensjonen i dette og skiller mellom tradisjonelle og digitale
-
- læringsomgivelser
- læreverk
- læringsobjekter
Disse nivåene griper i hverandre og preges nå av bidrag fra generativ kunstig intelligens. Her har vi samlet nyheter og innspill om digitalisering som kan være av betydning for utviklingsarbeid i UH-sektoren generelt og dosentstigen spesielt.
- Spør, da vel!
- KI-milliarden & dosentstigen
- Mer til opprykkssøknaden?
- KI & bokbransjen.
- Bytteverdi for få vs felles bruksverdi?
- Fra campus til online
- Synsing & det kunnskapsbaserte
- Økende bruk av KI
- Dosentforening og Arendalsuke
- Datapunkter eller datasentre?
- Siste .. & Mest lest
- Nytt felleskurs i kunnskapsorganisering
- Data som prosessindustri
- Realitetsorientering
- Muntlig
- søK-I global fagtekst
- Hver medarbeider inngår i FoU
- Helse-informatikk. Takk!
- Syn for sagn
- Angrep på amerikansk akademia
- Auto-video i presentasjoner
- LLM & SFT (Små Faglige Tekstmodeller)
- Innovasjon som mentalitetsforandring?
- KI er ingen lærerautomat
- Oppgaveoppskrift
- Digitalisering: Ytre krav – indre motstand
- Meta-studie: KI i utdanning
- Nett/verk/tøy & be/grep
- Lære av studentene
- Generative tekster – ikke Kunstig Intelligens
- Brooke Shields i fagpolitikken.
- Digital humanisme
- Linjestrid om ledelse
- Edruelig KI
- KI-markørene (enn så lenge)
- Vendepunkter
- Dosentstigen: Nye tilsettingsregler
- Å skrive med KI
- Må FoU-arbeid skje på engelsk?
- Formanende DigDir
- 112 skisser skal bli 4-6
- KI på systemnivået
- Norsk KI-UH
- Digitaliseringen biter
- Hvorfor pugge?
- KI & kunstnerisk utviklingsarbeid
- Dokumentstruktur
- Overproduksjon av forskning.
- Digital dosent: Hva må gjøres?
- Scholarship of Teaching & Learning
- Eurosentrisk KI
- Hjerneforskning
- Organiske intellektuelle
- Tillit og normativ orden
- Master på eksperimentell U
- Ny lærebok & studieplan = FoU?
- Gjenopprette tillit som KI ødelegger
- Nasjonal dosentskole?
- Tjene folket
- Forskningsfri fra undervisningsplikten
- F eller U?
- Fra akademikk til praktisisme
- Djevelen i detaljene
- KI: Tillitssvikt i faglig formidling
- KI-assistent på steroider
- Faglitterær krise?
- 3D: Ny simuleringsarena
- Raccoon Gang: KI-assistent
- Fore KI med pensum
- Store Operative (lærings)Modeller
- Etter snar?
- Lage lærestoff med KI
- Konferanse: KI & undervisning
- Digitalt humaniora
- Balanse
- Assistentlæreren i praksis
- Digitalisering & dosentstigen
- Læremidler fra utviklingsarbeid
- Utvikle fleksible digitale læreverk
- Utafor hagegjerdet
- Multimodalt: KI i kunnskapsarbeidet
- Forsknings-KI
- Utvikle kurs i fellesskap
- Fagdidaktiker og kurator i dataanalyse
- Fleksibelt – Omvendt – På distanse
- Lære & bruke – Godt initiativ fra UiB
- Videotips på hjemmekontoret