Nasjonalt 1.lektorprogram?

Universitetsavisa Khrono har oppslag 24.10.2023 om en mulig krise for lærerstaben i sykepleier-utdanninger. Når mange nå trer av for aldersgrense, tynnes det samtidig i rekka av første- og toppstillinger. Da kan akkrediteringer ryke.

Det skal være minst 30% og 50% første- og topp-stillinger på hhv bachelor- og master-utdanning.

Men er dette et problem eller en spenstig utfordring? Kan vi få skarpere fokus og dyrke initiativ?

Noen universitet- og høgskoler, HK-dir og Kunnskapsdepartementet kunne kanskje gå sammen om å få et nasjonalt program for 1.lektor- og dosent-kvalifisering på beina?

Vi har det som skal til.

• Dosentforening har mange medlemmer med 1.lektorkompetanse i helsefagene.
  • Om lag 1/3 av de medlemmene som ønsker å arbeide for dosentopprykk finnes blant  dem.
  • Det bør være meritterende å gi solide bidrag til å utvikle den alternative veien.
  • Mange medlemmer har også gode kunnskaper om opprykksarbeid og å utvikle fleksible utdanningsløp.

Her er det bare er å ta spaden fatt og få inn forskalingssnekkerne;-)