Atrofi – Utfordringen fra tankesvinn

Atrofi er svinn som når musklene blir svakere med alderen. Muskelsvinn kan motvirkes, men ikke oppheves med kosthold, trening og nok søvn. Folk i utdanningssystemet står i fare for intellektuelt svinn når IKT generelt, og KI spesielt, tar over eller sterkt bidrar til å løse kognitivt orienterte oppgaver. I Aftenposten 18.02.25 har journalist Per Kristian Read More …

Stigespillet

I et innlegg i Forskerforum 06.12.2022 skriver førstelektor og instituttleder Vibeke Bjarnø og dosent Helge Høivik om karrierestigene. Debatten, som har pågått i over 20 år, aktualiseres av innlegg fra både dosenter og professorer. Et sentralt tema er behovet for ulike karriereveier: en forskningsbasert retning med noen pedagogiske krav, og en utviklingsorientert tilnærming. Historisk har Read More …

Stable mikrograder

Universitetet i Innlandet arrangerte en global online-konferanse om mikro-grader og mikro-kurs den 12.02.2025. Professor Lily Chang på Wawasan Open University i Malaysia er sepsialist på mikro-grader. Hun legger vekt på Mikro-kurs med klare læringsutbytter Godkjente og fleksible veier fram til godkjent grad. Anerkjenne tidligere læring og læringsveier. Forklare hensikt og karakteristikker i aktuelle miljøer. For Read More …

Innspill: UHR-veileder for Dosentstigen

Personlig innspill til UHR sitt arbeid med ny veileder for dosentstigen. 09.02.2025 Helge Høivik Akademiske stillinger er ikke entydige og balanserte kombinasjoner av undervisning og forskning. De kan analytisk og empirisk heller brytes ned i en rekke distinkte oppgaver og kompetanser. I karrierestigene for professor og dosent legges det vekt på kvalitet og omfang. Det Read More …

KI & akademisk rutine

La oss bringe dette narrativet om KI-rasjonalisering nærmere akademia. Når du hører tittelen «førsteamanuensis» eller «universitetslektor», gir det inntrykk av en helhetlig rolle – slik en stillingsbeskrivelse ofte gjør. Ved første øyekast virker stillingen som en balansert kombinasjon av undervisning og forskning. Men ser man nærmere på den, brytes den ned i en rekke distinkte Read More …

10x akademiker?

Andrew Ng er en ledende amerikansk-kinesisk professor på Stanford University som deltok i oppstart av Coursera og DeepLearning.AI. I en bloggpost skriver han om 10x-ingeniøren som aleine bidrar med problemløsning som ellers krever 10 stykker: .. for mange jobber som primært innebærer å anvende kunnskap eller behandle informasjon, vil KI være transformativt. I enkelte roller Read More …

Auto-FoU: Resonnere m/åpne kilder.

Tore Wig og Aksel Braanen Sterri etterlyser en statsstøttet norsk KI-løsning i Aftenposten 03.02.2025. I likhet med mange peker de på at kinesiske DeepSeek nå har overgått ChatGPT i popularitet. De måler i antall nylige nedlastninger av appen, men ytelsene på testbatteriene er viktigere. DeepSeek er utviklet av en oppstartsbedrift i Hangzhou og kan kommunisere Read More …

Utviklings- og søknadsarbeid

Fra 1. august 2024 ble det innført nye kriterier for opprykk til førstelektor og dosent, noe som gir faglig ansatte i norsk høyere utdanning anledning til å tydeliggjøre og styrke sitt pedagogiske og profesjonsrettede utviklingsarbeid. Overgangsordning med eldre regler avsluttes før august 2025. En viktig presisering nå er et terskelkrav om utviklingsarbeid erstatter det om Read More …

DiAS: Call for Papers

DIAS Konferansespor om KI i dosenstigen 5.-7. august 2025 Her er invitasjon til å levere artikkel til spesialsporet DIAS – DIgital ASistants and Learning Environments for Career Development in Higher Education på ICITL 2025 på OsloMet 5.-7. august 2025 DIAS2025 – Special track on DIgital ASsistants in Career Development in Higher Education as part of The Read More …

Sans for tall

Den nye finansierimgsordningen for UH-sektoren gjeldet fra 2025. Den innebærer flere strukturelle endringer i hvordan statlige tilskudd fordeles. Institusjonene får sterkere økonomiske insentiver til å utvikle studier som leder til arbeids-relevante ferdigheter og kunnskaper. Basistilskuddet, som tidligere utgjorde en stor del av finansieringen, reduseres noe. Samtidig økes den resultatbaserte andelen med særlig vekt på utdanningsresultater. Read More …