Lære & bruke – Godt initiativ fra UiB

Rektor Margareth Hagen (t.h.) og prorektor Pinar Heggernes ved Universitetet i Bergen tar initiativ og inviterer til nasjonalt samarbeid. Her er det mange mulige utviklings-prosjekter som passer inn i kvalifiseringsløp til 1.lektor og dosent. Ikke minst gjelder det redesign av studieprogramner som støttes av digitale læreverk og andre ressurser. Et faglitterært tekst-grunnlag åpner i sin tur for å utvikle digitale læringsassistenter under faglærers tilsyn. Det må gjøres mer modulært og fleksibelt, men med solide og langsgående bærebjelker.

Som de skriver i dette Khrono-innlegget:

Samtidig trenger alle utdanninger, uavhengig av fagområde, integrert kunnskap om digitalisering og kunstig intelligens. Å gi kompetanse i ulike sider ved digitalisering kan for eksempel gjøres ved hjelp av små studie-emner som dekker ulike områder, slik vi har gjort ved UiB gjennom en DIGI-emnepakke som er tilgjengelig for alle våre studenter og ansatte. Dette utvikles nå som et tilbud også til bedrifter. Vi erfarer at dette initiativet er unikt i europeisk sammenheng. Vi vil nå også å gå i gang med et mer dyptpløyende arbeid, nemlig redesign av studieprogram for å innlemme digital kunnskap hele studieløp. Leger, advokater, lærere, historikere, sosiologer, alle yrker trenger integrert og relevant kunnskap om digitale system og kunstig intelligens.