Utdatert eksamen

I kronikken Eksamen er elendig! (VG 12. mai 2025) argumenterer Martine Løkken Svendsen og Bjørn-Egil Tørrisen fra Elevorganisasjonen for at dagens eksamenssystem er utdatert og ineffektivt. De peker på at eksamen i sin nåværende form ikke reflekterer moderne læringsbehov og samfunnsutviklingen, spesielt med tanke på teknologiens rolle i utdanning og arbeidsliv:

  • Utdaterte vurderingsformer: Eksamen tester fortsatt ferdigheter som var relevante for hundre år siden, med fokus på pugging og reproduksjon av informasjon, heller enn kritisk tenkning og anvendelse av kunnskap.
  • Begrensede hjelpemidler: Elever får ingen forberedelsesdager, og de tillatte hjelpemidlene er begrenset til NDLA, Store norske leksikon og ordbøker, noe som ikke speiler den digitale virkeligheten elevene lever i.
  • Ustabil vurderingspraksis: Pandemien og digitalisering har vist hvor sårbar eksamensformen er, og det er en pågående diskusjon om eksamens relevans i lys av hendelser som russetiden.
  • Utfordringer med kunstig intelligens: Fremveksten av KI krever nye vurderingsformer. Utdanningsdirektoratets (UDIR) tiltak, som å blokkere nettsider og fjerne forberedelsesdager, anses som utilstrekkelige og bakoverskuende.
  • Behov for reform: Forfatterne etterlyser en revolusjon av eksamenssystemet for å tilpasse det til dagens og framtidas behov.

Forslag til ny vurderingsform:

Svendsen og Tørrisen foreslår langtidsoppgaver:

  • Elevene får 2-3 uker til å arbeide med en fagtilpasset oppgave.
  • Oppgaven vurderes av ekstern sensor.
  • Avsluttende faglig samtale hvor elevene forklarer arbeidet sitt, demonstrerer refleksjon og viser sin faglige utvikling.

De viser til positive erfaringer fra pilotprosjekter i Bergen og Oslo, hvor både elever og lærere har uttrykt tilfredshet med denne tilnærmingen. Langtidsoppgaver gir rom for bruk av kilder, veiledning og selvstendig arbeid, samtidig som de reduserer muligheten for juks ved at elevene må kunne redegjøre for eget arbeid.

Forfatterne konkluderer med at eksamenskarakterer må ha reell verdi og tillit, noe som forutsetter vurderingsformer som er relevante, rettferdige og tilpasset dagens utdanningslandskap.