Et oppslag i The Wall Street Journal 30.05.2025 forklarer hvordan Taylor Smith vant tilbake kontroll over sine tidlige plateopptak. Det er interessant også for andre som produserer innhold, som vi kommer tilbake til lengre ned.
Hun gjorde opptakene på nytt og fikk fansen med på å strømme dette i stedet for førsteinnspillingene i et forholdstall på 3:1. Radiostasjonene spilte også nyutgivelsene framfor de gamle. Da falt de tidlige opptakene verdi og hun fikk kjøpt rettighetene tilbake.
Ledetekst til DeepSeek
Taylor Swift kunne vinne tilbake rettighetene til sine tidlige musikkopptak gjennom en strategisk og uvanlig manøver: å spille inn alle sangene sine på nytt. Dette ble kjent som «Taylor’s Version»-prosjektet.
Bakgrunn: Hvorfor mistet hun rettighetene?
- I 2019 ble masters (originalopptakene) til Swifts første seks album solgt uten hennes samtykke til musikkmanager Scooter Braun, som hun hadde et anstrengt forhold til.
- Braun solgte senere rettighetene til Shamrock Holdings, men Swift ønsket ikke å samarbeide med dem på grunn av Brauns fortsatte involvering.
Løsningen: Nyinnspilling av alle album
Fordi Swift selv hadde skrevet eller medskrevet alle sangene sine, hadde hun publikasjonsrettigheter (publishing rights), noe som ga henne lov til å spille inn dem på nytt.
- Rekordkontrakten hennes tillot nyinnspilling – Hun hadde en klausul som sa at hun kunne spille inn sine egne sanger på nytt etter en viss tid.
- Hun eide tekstene – Selv om originalopptakene var eid av andre, kunne hun lage nye versjoner fordi hun var låtskriver.
- Fansens støtte – Swift oppfordret fansen til å streame og kjøpe «Taylor’s Version»-utgivelsene i stedet for de gamle.
Resultatet: Full kontroll og suksess
- «Fearless (Taylor’s Version)» (2021) og «Red (Taylor’s Version)» (2021) ble enorme suksesser.
- Hun la til «From The Vault»-sanger (upubliserte låter) for å gjøre de nye versjonene mer attraktive.
- Ved å eie de nye masterene, sikret hun seg full kreativ og økonomisk kontroll.
Konklusjon
Taylor Swift brukte sin låtskrivertalang, smarte kontrakter og en sterk tilknytning til fansen for å ta tilbake musikken sin på en lovlig og effektiv måte. Dette har satt en presedens for andre artister som ønsker å gjøre det samme.
Konsekvens
Når det nå blir vanligere å digitalisere forelesninger og undervisningsopplegg, har UH-institusjonene lagt inn opphavsrettslige regler som går ut på at alt som er laget på institusjonenes utstyr skal tilhøre dem. Så gjøres det unntak fra dette.
En strategi kan da være å kreve OER-lisens (Open Educational Resource) på materialet og samtidig ta vare på eget manus, ledetekster osv og sikre seg rett til nye opptak/ innspillinger. Regelverket som gjør at studenter ikke har lov til å gjenbruke egne tekster til eksamen, selv om de ikke fikk uttelling fra dem, er en advarsel.
Kommentar
KI bidrar til utforming av fagstoff så som kuratoriske, kommunikative og formal-estetiske elementer. Vi kan kanskje forvente en parallell utvikling til «powerpoint-ismen» der tavleskrift og overhead-presentasjoner på plast-foiler ble erstattet med stikkord og stillbilder fra data-prosjektør. Underviseren står ved siden av og kommenterte innholdet i PowerPointen, – med stadige forespørsler om å få den levert ut.
Nå kan foreleser selv bli en avatar som trer inn i presentasjonen. Som med PowerPoint blir dette fort mekanisk og overlesset. Her utvikles nye sjangerkrav. Volumet øker. Spørsmål om bruk, gjenbruk og opphavsrett stilles på ny.