Julie Jargon skriver om underlige konsekvenser av tiltakene mot KI-juks i det amerikanske utdanningssystemet (Wall Street Journal 17.05.25):
Studenter ønsker ikke å bli anklaget for juks, så de bruker kunstig intelligens for å sikre at skoleoppgavene deres høres menneskelige ut. Lærere bruker KI-deteksjonsverktøy for å identifisere KI-generert arbeid. Studentene på sin side kjører da sine originale tekster gjennom de samme verktøyene for å se om noe blir flagget som «for mekaniske».
KI-detektorer kan slå ut på for mange bindeord og adjektiver, for lange setninger eller tankestreker. Det fører altså til at en god del studenter .. bruker KI til å skrive tekstene sine, og så bruker de KI-detektorer for å gjøre dem mer menneskelige ..
Som en konsekvens er det mange lærere som gir skriveoppgaver i timen. Skjer det som hjemmeoppgave, tas KI for ofte i bruk. Det er god bruk av lærertimene, altså! Jeg hører et ekko av at produksjonsforholdene hemmer produktivkreftene ..
Konsekvensene for studenter som blir anklaget for å ha levert KI-generert arbeid, er alvorlige. En student ved University of North Georgia ble satt på akademisk prøvetid i fjor etter å ha blitt anklaget for plagiat. Hun fortalte til flere medier at hun brukte Grammarly – et KI-verktøy for skrivehjelp – kun til å rette stave- og grammatikkfeil, ikke for å jukse. Hun inngikk senere samarbeid med Grammarly for å lage undervisningsvideoer om korrekt bruk av verktøyet i skolearbeid. Hendelsen førte til at Grammarly utviklet et nytt verktøy for forfatterskapssporing. Det viser hvor i dokumentet tekst er skrevet eller limt inn, og hvilke deler som er laget eller redigert med KI. Når oppgaven er ferdig, genereres en rapport som studenten kan vise læreren hvis det blir spørsmål om opphav.
Det er et foruroligende tegn at ryggmargsrefleksene på feilbruk av KI er straff. Det skjer i samme tradisjon som mot kritikk av overvåkingspotensialet og det manglende personvern i Canvas- og Microsoft-løsningene for 10 år siden: Hodet i sanda. Nå kommer rekylen.
Akademisk skriving er i krise. Akademia skyver problemene foran seg.